torsdag 5 mars 2015

Första fumlande stegen...

Här har jag tänkt skriva av mig om främst TV-spel,eftersom det är mitt huvudsakliga intresse, men jag har har som förhoppning att även klämma in lite som serietidningar, böcker, film och tv-serier. Jag har varit sugen på att skriva om de här sakerna ända sedan jag snubblade över den fantastiska podcasten Retroresan, men har aldrig fått tummen ur. 
  
Ett av mina största problem är att jag är väldigt duktig på att tänka "det där skulle jag ha gjort", men jag tänker och oroar mig för mycket om att det inte ska bli bra nog, så till slut blir det aldrig av. Nu skiter jag i det och säger som Turk i första säsongen av Scrubs " Learn by doing". Det gick ju bra för honom och att fumla när man bloggar är nog inte lika farligt som när man är kirurg, so here we go!

Svampriket är helt klart mina förebilder och det är i deras anda jag vill försöka skriva, men jag är ju inte någon av dem utan bara en snubbe som sitter i en liten by i Lappland och nördar med sånt jag gillar. Jag tycker att de har en skön attityd och tycker att ska man härma någon, för det måste man om man inte vet vad man gör, så är svamparna ett bra exempel att följa. Om jag blir det minsta lik dem återstår att se, men jag tycker att det kan vara klokt att vara rättfram med var jag hämtar min inspiration.

Eftersom jag spenderar en hel del tid med TV-spel, så tänkte jag ha det här lite som min speldagbok, där jag dryftar mina tankar om vad jag spelar för tillfället. Nu är det ju så att jag aldrig kan spela bara ett spel åt gången, utan det blir gärna ett par olika spel per konsol åt gången. Det leder såklart till att det kan ta väldigt lång tid för mig att ta mig igenom en del spel, speciellt de där rollspelen, som jag egentligen tycker väldigt mycket om, men har svårt att orka hela vägen. Det tog mig till exempel tre-fyra försök och drygt tio år att ta mig igenom Final Fantasy VII. Det är ett extremt exempel, men de stora spelen kan gärna dra ut lite på tiden. 

En annan sak som jag roar mig med är att plocka troféer på Sonys olika konsoler, och platinas är såklart extra roliga att kämpa sig till. Just nu deltar jag i Operation Platinum 2015, som är en tävling anordnad av Svampriket. Kolla in den om du spelar Playstation och tycker om att jaga troféer.


Igår och dagen före det, så tog jag en dubbel platina i Resogun. I PS4-versionen var det riktigt roligt om än lite svettigt att klara allt. När det kommer till samma spel på PS3/PS-Vita var det inte alls lika roligt. Det var faktiskt riktigt tålamodskrävande då det inte alls är lika silkeslent flyt på de konsolerna. Men nu är det gjort och jag kan fokusera på andra spel. 

Nu spelar jag ju faktiskt inte bara för att få blanka troféer och förlänga min e-penis, utan jag vill ju har roliga, spännande och rörande spelupplevelser, så jag försöker hålla trofésamlandet på en någorlunda sund nivå.

Nu är det nog dags att börja avrunda det här inlägget, som blev längre än jag hade tänkt och säkert osammanhängande och lite som en presentation på Lunarstorm. Så för att leva som jag lär tänker jag sätta igång med ett spel som jag länge har varit sugen på, men som har fått stryka på foten pga platinajakten. Det är dags sparka igång Enslaved: Odyssey to the West. 

Until next time: Live Long and Prosper!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar