fredag 6 mars 2015

Marvel, Dragon Ball och riktigt gamla böcker


Jag minns första gången jag spelade Marver vs Capcom 2. Det var den heta sommardagen när jag fyllde 24. Jag var utfattig, bodde hos morsan i en friggebod i skogen och hade laddat ner det för mina sista slantar på mobilt "bredband", som min kompis hade trollat igång åt mig.

När jag hade provat alla mina marvelfavoriter och de självklara capcomkaraktärerna provade jag SonSon och tyckte väldigt snart att de måste ha döpt honom fel. Det var ju solklart att det var Son-Goku från Dragon Ball. En apgrabb med en stav som kunde bli så lång och så kort som man önskade, Son-Goku helt klart.

Vi spolar fram tiden sex år och nu sitter jag alltså och spelar Enslaved: Odyssey to the West. Man spelar som en karaktär vid namn Monkey, har en teleskopisk stav som vapen och får så småningom en farkost som påminner om Son-Gokus moln. 

Vad är det med apmänniskor med stavar och moln som verkar återkomma gång efter annan? Efter lite efterforskning  visade det sig att de alla bygger på en kinesisk roman från 1592 som heter *trumvirvel* Journey to the west.

To be continued...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar